24 Temmuz 2012 Salı

Gündoğdu bucak

tarihi, sosyokültürel ve ekonomik yapısı
beldemizin ilk yerleşim zamanı 1800'lü yıllara dayanır. ilk yerleşim yerleri alanbucağı mevkii ve kızılsu barajının hemen yanındaki kızılyer mevkii ve köstü mevkiidir. bu üç bölgede yaşayan insanlar zamanla beldemizin şimdiki yerleşim yerlerinin başlangıcı olduğu düşünülen köstü mevkii taraflarına daha yakın olarak göç etmişlerdir. beldemiz ilk yerleşim yerlerinden olan doğu ve güney taraflarındaki dağların dibinde bulunduğu için ve sabahları güneşin çok geç doğmasından ve kışları güneşi çok az görmesinden dolayı türkçede güneş görmeyen anlamında kuzköy denmiştir. aynı zamanda bağlı olduğu bucak ilçesinin komşu ilçesi olan çeltikçininde halen aynı isme sahip bir köyüde olduğu için aşağı kuzköy denmiştir. zamanla beldenin büyümesinden dolayı yerleşke dağın kenarından ayrılmış dolayısıyle rahatça güneş görmeye başlamış ve güneş görmeyen anlamının bir önemi kalmamıştır. daha sonrasında ise bir bucak kaymakamının kürtçede "kuz"un anlamınında (vajen) uygun olmadığını farketmesiyle artık güneş görmeye başlamasına atfen gündoğdu adını alarak beldenin isminin değiştirilmesine karar vermiştir. beldemizde doğup büyüyüp yetişen birçok öğretmen, mühendis, doktor ve hemşire çeşitli il ve ilçelerde görev yapmaktadır. beldemizde hergün belirli saatlerde bucak ilçesine öğrenci ve yolcu taşımacılığı yapan 3 tane minibüs servisi bulunmaktadır. ayrıca antalyayada günün belirli saatlerinde 1 kez gidip gelen bucak seyahate bağlı minibüsler bulunmaktadır. beldemizde ayrıca 2 tane market, 1 tane oyun kahvesi, 1 tane genelde beldemiz yaşlılarının vakit geçirdiği belediye kahvesi, 1 tane internet kafe, 2 tane camii, 1 tane futbol sahası, 1 tane ilköğretim okulu, 1 tane sağlık evi, bulunmaktadır. beldemizde elma, armut, şeftali, kayısı, kiraz, vişne, erik ve badem ağaçlarına sık rastlanmaktadır. aynı zamanda birçok sebzede yetişmektedir. arpa ve buğday temel ekilen besinlerdir. beldemizde son 3 yıldır kutlu doğum haftası etkinlikleri düzenlenmekte olup bu etkinliklerde kuran dinletileri ve ilahiler okunmaktadır. Genç nüfus genelde Antalya İl merkezi olmak üzere diğer iş hayatını sürdürdüğü il ve ilçelere gitmektedirler. Leğen (ileğen) ekmeği diye adlandırılan pekmez ve haşhaşla yapılan ekmeği yerel bir tad olup; bunun yanında eskiden köy düğünlerinde olmazsa olmazlardan olan kulaklı çorbası (mantının çorba olmuş hali)arap aşı(un ve yağla yapılan mevsimsel sebzeler eklenebilir) çorbası, kendine has tarhana çorbası yöresel lezzetleridir. Artık tadını eskilerin bile unuttuğu keşkek (haşlanmış ve dövülmüş buğday) gündoğdu beldesi düğünlerinin baş ikramlarındandır.
Yöresel Bilgiler Gündoğdu Köyü Burdur Bucak'ın güneyinde ve Bucak Merkeze 15 km, burdur merkeze 70 km, antalya merkeze 65 km uzaklıktadır 1963-1965 yıllarında inşa edilen kızılsu barajı gündoğdu beldesinin hemen kuzey-doğusundadır. kuzey batısında 1 km uzaklıkta karapınar ve avdancık köyleri, kuzey doğusunda 3 km uzaklıkta kuyubaşı köyü, güneyinde 7 km uzaklıkta karaot köyü, batısında 6 km uzaklıkta uğurlu köyü bulunmaktadır. beldenin 2 km batısında antalyaya giden doğalgaz boruhattı mevcuttur. antalya burdur d650 karayolu beldenin 6 km uzaklıkta batısında uğurlu köyünden geçmekte, 5 km kuzeybatısından ise karapınar köyünden geçmektedir. aynı zamanda kuzeydoğusunda kızılsu barajından geçen yoldan 24 km uzaklıkta kocaaliler beldesinede ulaşım mümkündür. belde mevkiindede antalya-ısparta karayolu bulunmaktadır. Koordinatı Enlem: 37.328° Boylam: 30.557° Rakım: 790 metre
İklim [değiştir] beldenin iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir.

Ekonomi [değiştir] beldenin ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır. Ayrıca soğuk hava deposu, Tugla ve Mermer Fabrikaları, çimento fabrikasında çalışan işçiler de vardır.
Altyapı bilgileri [değiştir] beldede ilköğretim okulu vardır. Köyün hem içme suyu şebekesi hem kanalizasyon şebekesi vardır. PTT şubesi ve sağlık evi vardır. Köye ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde sabit telefon ve fiber adsl hizmeti vardır. Tüm gsm şebekeleri köyde sorunsuz kullanılabilmektedir.

nüfus
Yıl Toplam Kadın Erkek 2010 1304 661 643 2009 1323 663 660 2008 1318 2007 1290 2000 1395
gündoğduda eğitim ve eğitim tarihi
Köyümüzde eğitim öğretim ilk olarak 1928 yılında İbrahim Efendi tarafından caminin bitişiğindeki vakit odasında, yeni yazı ile okuma yazma olarak başlamıştır. Bir yıllık okuma yazma eğitiminden sonra ara verilmiştir.
Bu bir yıllık aradan sonra göreve yeni atanan Nuri Efendi 3 yıl daha okuma yazma eğitimini sürdürmüş ve köyümüzden ayrılmıştır. Nuri Efendinin ayrılmasıyla eğitim öğretime yine ara verilmiştir.
1938 yılında göreve atanan eğitmen Mehmet AYKUL 3 yıl daha eğitim öğretime devam etmiş, 1941 yılında ihtiyat askerliğine gitmesiyle bir yıl daha ara verme mecburiyeti doğmuştur.
10/11/1941 yılında Muallim Ali ŞAKAR'ın tayini ile beş yıllık okul haline dönüşmüş, 1944-1945 eğitim öğretim yılı sonunda yapımı bitirilen yeni okul binasına taşınmıştır. 1956-1957 eğitim öğretim yılına kadar bu okulda eğitim öğretime devam edilmiş, daha sonra 3 derslikli yeni okul yapılmıştır. Eski okul binası bir kaza sonucu yanmıştır.


1969-1970 eğitim öğretim yılı sonuna kadar 3 sınıfla eğitim öğretime devam edilmiştir. 1969-1970 eğitim öğretim yılında kuzey cepheye iki sınıfın daha yapılmasıyla 5 sınıflı hale gelmiştir. 1977 yılında da okulun doğu cephesine bir sınıf, bir öğretmenler odası ve bir depo yapılmıştır.
Mevcut sınıfların ihtiyaca cevap vermemesi sonucu, sınıflar bölünerek derslik sayıyı artırılmaya çalışılmış ve 1980-1981 eğitim öğretim yılı başında dokuz sınıf, bir öğretmenler odası ve bir depo ile 140 öğrenciye hizmet verilmiştir.
Ancak okul binasının bu haliyle ihtiyaca cevap veremeyeceği anlaşılınca zamanın köy muhtarı Osman İNCE ve Haşmet Düzen tarafından 20/08/1996 tarihinde Gündoğdu Toprak Sanayi ve Akdeniz Tuğla Fabrikasının yardımlarıyla, Burdur İskan Müdürlüğünden alınan plana göre şu an kullanmakta olduğumuz okul binasının yapımına başlanmıştır. Köy halkının da katkılarıyla su basmanı tamamlanmış, ancak maddi külfetinin çok ağır olacağı anlaşılınca binanın yapımı devlete devredilmiştir. 06/11/1998 yılında yapımı tamamlanan okul binamız, zamanın Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Nami ÇAĞAN tarafından açılmıştır.
Okulumuz 2009 yılı itibariyle halen oniki derslik, iki laboratuvar, bir spor adası, bir hizmetli odası, bir müdür odası, bir müdür yardımcısı odası, bir atölye ve öğretmenler odası ile 250 öğrencimize 15 öğretmenle hizmet vermektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder